تحلیل روابط شخصیت ها در منظومه ی لیلی و مجنون نظامی
نویسندگان
چکیده
منابع مشابه
بنیاد خانواده در منظومه ی لیلی و مجنون نظامی گنجوی
با ورود جبری تجدد و فروپاشی خانوادههای گستردهی پدر سالار پیشین و گذار و تقلیل این سازهی اجتماعی به واحد های هستهای و کوچک، بی آن که زمینه های ذهنی و عینی آن تولید و شکل گرفته باشد، بیم آن می رود که؛ این مهم ترین نهاد اجتماعی در روزگار ما نتواند کارکرد های به هنجار اسلامی و اجتماعی خود را به درستی انجام دهد از این رو، گفتگو از خانواده و جایگاه و کنشهای بی شمار آن بیش از پیش ضروری به نظر...
متن کاملبنیاد خانواده در منظومه ی لیلی و مجنون نظامی گنجوی
با ورود جبری تجدد و فروپاشی خانوادههای گستردهی پدر سالار پیشین و گذار و تقلیل این سازهی اجتماعی به واحد های هستهای و کوچک، بی آن که زمینه های ذهنی و عینی آن تولید و شکل گرفته باشد، بیم آن می رود که؛ این مهم ترین نهاد اجتماعی در روزگار ما نتواند کارکرد های به هنجار اسلامی و اجتماعی خود را به درستی انجام دهد از این رو، گفتگو از خانواده و جایگاه و کنشهای بی شمار آن بیش از پیش ضروری به نظر...
متن کاملتحلیل روابط شخصیتها در منظومهی لیلی و مجنون نظامی
مسألهی اساسی این مقاله تحلیل روابط و مناسبات شخصیتها در لیلی و مجنون نظامی است. در این تحلیل، از الگوی کنشگر گریماس استفاده شدهاست. شش نقش اصلی یا به تعبیر گریماس، کنشگر، در این روایت بازیابی شده که عبارتند از: فرستنده، پذیرنده، فاعل، هدف، یاریگر و بازدارنده. براساس نتایج حاصل از این تحقیق، در روایت لیلی و مجنون، فرستنده: عشق است که یک مفهوم انتزاعی است نه یک شخصیت عینی؛ پذیرنده: لیلی و م...
متن کاملمقایسۀ تطبیقی "فیلم"لیلی و مجنون با "منظومه" لیلی و مجنون نظامی
" لیلی و مجنون" نظامی یکی از پرتقلیدترین آثار تاریخ ادبیات فارسی است که شاعران متعددی با آن طبعآزمایی کردهاند و دامنۀ نفوذ آن تا حدی است که مرزهای متون ادبی را درنوردیده و به عرصۀ سینما و تئاتر کشیده شدهاست. سال 1349 ه.ش. زمانی است که سیامک یاسمی با تأثر از اثر نظامی و روایات دیگر داستان، فیلمی از لیلی و مجنون ارائه داد که در این مقاله، محتوا و شگردهای روایی آن با اثر نظامی در چهار بخش تشابه...
متن کاملتحلیل وضعیت آغازین در منظومه خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفتپیکر نظامی
عنصر «شروع» یا «وضعیت آغازین»، یکی از مهمترین تکنیکهای داستانی است که نقشی برجسته در رویکرد مخاطب و نوع خوانش وی از اثر دارد؛ بدین مفهوم که چگونگی شروع داستان تا حد زیادی تکلیف خواننده را در مواجهه با متنی که پیش رو دارد، مشخص میکند. یک شروع قصوی، رئال، سوررئال و... آشکارکننده خط سیر داستان و منطق حوادث آن است و نوع آن داستان را مشخص میکند. مطالعه وضعیت آغازین منظومههای داستانی نظامی مبین...
متن کاملنقد تحلیلی - تطبیقی منظومه ی«خسرو و شیرین» و«لیلی و مجنون» نظامی گنجوی
یکی از انواع ادبی معروف و گسترده در زبان فارسی، ادبیّات غنایی است. دورهی کمال اشعار غنایی نیز در زبان فارسی از قرن چهارم آغاز گردیده است. در ادب پارسی در کنار قالب غزل، برای بیان مضامین غنایی و عاشقانه، استفاده از مثنوی های عاشقانه نیز رواج دارد. اصولاً داستان سرایی از انواعی است که بسیار زود در شعر فارسی مورد توجّه قرار گرفته است. عنصری در قرن پنجم چند داستان و از جمله«وامق و عذرا» را به نظم کشی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
بوستان ادبناشر: معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز
ISSN
دوره 2
شماره 3 2012
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023